NORDISKT

Det svenska modeundret

Under det senaste decenniet har svensk design, och framförallt mode, hamnat under internationella strålkastare. Jättar inom svensk design har plöjt vägen till omvärldens erkännande och skapat möjlighet för svenska modeentreprenörer att slå rötter och växa på nya marknader. Nationaldagen till ära vill vi lyfta några av våra svenska herrmodefavoriter.

Det svenska modeundret

Från fingerplockade vintageplagg til egen kollektion

Séfr Séfr
Malmöbaserade Séfr Séfr startade år 2012 som en second hand-butik med fingerplockade vintageplagg. Det var inte förrän 2016 som de två grundarna, Sinan Abi och Per Fredriksson, lanserade deras första kollektion. Årets vår- och sommarkollektion är inspirerad av en helg i Skåne och kallas just – Weekend. Den som uppskattar uppfriskande färgval, clean design och spännande material kan med all sannolikhet finna en stabil livspartner i Séfr Séfr.

Det svenska modeundret

Allt började med en ribbstickad mössa

L'Homme Rouge

Allt började med en ribbstickad mössa. Eller snarare tack vare bristen på en. John-Ruben Holtback, en av grundarna, hade nämligen svårt att hitta en enkel, bra och samtidigt prisvärd mössa. Samma år hade John-Ruben, Jonatan Härngren, Carl-Johan Holtback och Axel Trädgårdh tagit fram en egen. 

 

Märket växte fram under grundarnas studietid i Lund och tog fart som en motreaktion på den slit och släng mentalitet som rådde vid tiden. L'Homme Rouge betyder den röda mannen där det röda står för den passionerade mannen som följer sina drömmar.

 

Säsongens kollektion kallas The Garden Group och refererar till en utbrytargrupp under gröna vågen på 1970-talet som ifrågasatte samhällsstrukturerna. Kläderna är inspirerade av svenskt arbetarmode och subkulturer från just 70-talet där färgskalan är solblekt och urtvättad.

Det svenska modeundret

att bli den självklara casually formal-skjortdestinationen

Schnayderman’s
Schnayderman’s grundades år 2012 av Adam Springfeldt, Joel Urwitz och Victor Press med tanken att vara nischade och specialister på en produkt – skjortor. Helt tvärtemot konkurrenterna som satsat på att positionera sig som livsstilsmärken. Fokus ligger istället på att vara den självklara skjortdestinationen. Därför har alla skjortor samma passform. När du har provat ut din storlek ska du helt enkelt kunna klicka hem nya varianter utan att behöva prova dem.