STIL

Hur Kenzo fick sin tiger

Att designerduon Carol Lim och Humberto Leon har lyckats skapa ett ikoniskt plagg i den tigerprydda tröjan är ett understatement. Tigern har under många år prytt sweatshirts, t-shirts, väskor och mycket annat från japanska varumärket Kenzo. Men hur fick de egentligen idén till tigern?

 

När duon började sitt arbete med damkollektionen tog de mycket inspiration från Parisisk inredning, och då inte minst stora fantastiska mattor med mönster och tigrar på. När de sedan gick igenom Kenzos arkiv fann de att just en liten tiger ofta prydde insidan på linningen eller insidan på väskor. Så när de var på jakt efter ett nytt formspråk och gå ifrån det blommiga som var Kenzo då sprang de på just tigern i helt rätt ögonblick. De beskriver den som både elegant och cool vilket de tyckte passade varumärket perfekt. Den första tröjan som designades med det numer klassiska motivet var en stickad tröja med motivet av en tigermatta på ryggen.

 

Efter den stickade tröjan ville de gå vidare och producera varumärkets första sweatshirt i sin 40-åriga historia. Efter en intern fight att få ta det steget gjorde de till slut lanserades. Tröjorna sålde slut på två dagar och faktum är att Lim och Leon blev lika förvånade över sin succé med tigrarna som resten av modevärlden.

 

Se alla tröjor från Kenzo här

Se allt från Kenzo här

Läs mer om varumärket Kenzo här

 

Källa