MEET THE BRAND

Meet the brand: Calvin Klein

Med fingertoppskänsla för estetik och minimalism, och en stor portion business, lanserade den amerikanska, numer kultförklarade designern det som skulle komma att bli ett av världens mest ikoniska klädmärken: Calvin Klein Limited.

 

År 1968 registrerade Calvin Klein sitt företag Calvin Klein Limited. Det började med ett lån om 10,000$ och en liten butik på York Hotel, New York. I butiken sålde han rockar, jackor och klänningar. Den första kollektionen såldes mycket småskaligt och bestod av, enligt Kleins egen utsago, ”youthful, understated coats and dresses”. Det skulle inte dröja länge innan Calvin Kleins kläder kunde ses på omslaget av amerikanska Vogue. Ett ikoniskt företag var i sin linda, och det verkade inte vara något som kunde hejda succémakaren Calvin Kleins framfart.

The American dream

Efter ett decennium av toppar och dalar (mestadels toppar, bortsett från en misslyckad kosmetik-satsning på 70-talet) rönte Calvin Klein sin dittills största framgång med lanseringen av Calvin Jeans. Under 80-talet rådde fullständig designer-jeans-frossa. Det verkade som om precis alla i åldersgruppen 15-25 år skulle ha ett par jeans med Kleins namn på bakfickan. Den makalösa denim-succén gjorde att Calvin Klein inte längre gick att betrakta som en kaxig uppstickare - utan istället som en kultförklarad inspiratör.

 

Under 80-talet inledde Calvin Klein en revolution. En revolution gentemot sättet män bar underkläder. Klein, grundaren tillika designern, förändrade den amerikanska marknaden för manliga underkläder för alltid. Han förändrade inställningen hos män över hela världen. Det som tidigare hade setts som något ens partner eller förälder köpte med hem, i ett pack om tre, när det behövdes - blev nu en livsnödvändighet. Genom iögonfallande marknadsföring med superkändisar blev ett par Calvin Klein-underkläder något en man inte hade råd att låta bli att äga. Denna kalsongrevolution resulterade naturligtvis i ökat klirr i kassan. Frågan alla ställde sig efter två och ett halvt decennium av omåttlig framgång var: finns det ens något slut?

 

 

Även Goliat kan fällas

Den otroliga tillväxten fortsatte under hela 80-talet, men ökad popularitet och större försäljning innebar också större utgifter. Finansiella problem väntade bakom hörnet. Kostnaderna för logistik, kostnaderna för produktion och kostnaderna för en rekorddyr marknadsavdelning satt sina spår under 90-talets första hälft. Det i kombination med en mättad marknad gjorde att Calvin Klein Limited stod på ruinens brant. Det brukar sägas att det enda som gjorde att Calvin Klein Limited inte såldes under 90-talets första hälft var en svag börs. Och tur är väl det? Vem vet hur företaget hade utvecklats med andra ägare? Klein lyckades styra skeppet genom blåst och skurar, för att på 90-talets andra hälft istället redovisa gröna siffror - igen.

Kuriosa - Calvin Klein Limited

- 2002 sålde Klein företaget till Phillips Van Heusen Corporation i en deal värd 400$ miljoner, 30$ miljoner i aktievärde och 15 år licens- och avkastningsrättigheter (enligt källor värda 200$ miljoner).

 

- Calvin Klein är idag världskända och vida uppskattade för både parfymer och cologner. Linjerna Obsession och Eternity är nog linjer du känner igen sedan tidigare.

 

- Genom att använda välkända ansikten som Mark ”Marky Mark” Wahlberg, Fredrik Ljungberg, Jamie Dornan och Alexander Skarsgård på herrsidan har man en säregen position som nyckfulla reklammakare. På damsidan går det att finna Scarlett Johansson, Doutzen Kroes, Eva Mendes och Rooney Mara.