MEET THE BRAND

Meet the brand: Eton

Med en 89 år lång historia bakom sig har svenska Eton gått från lilla Gånghester utanför Borås till att idag finnas representerade på 49 marknader i några av världens mest exklusiva butiker. Vi på Man of a kind träffade Sebastian Dollinger, Creative Director på Eton och pratade om det svenska hawaiimönstret, tapetmönster och vad som gör skjortorna så fantastiska.

Meet the brand: Eton

Sebastian Dollinger

Från en liten ort har få hört talas om exklusiva varuhus som Harrods, Selfridges och Manofakind.se. Eton har varit med länge och samtidigt lyckats med konststycket att vara det hetaste skjortmärket i Skandinavien. 

 

 

Sverige kryllar av små orter som man skulle kunna hävda att gud har glömt. Orter där tiden har stått still men som ändå har sin egensinniga charm. Orter där den lokala pizzerian är en knutpunkt, kaféet som ständigt är belamrat av pensionärer som dricker kaffe på bit och där alla känner tjejen i kassan på ICA. Gånghester är en sådan här ort men med ett speciellt undantag som gör att orten inte kommer bli glömd, varken av gud eller någon annan. Gånghester är nämligen hem till ett av Skandinaviens bästa skjortmärken, Eton.

 

Allting började med paret David och Annie Pettersson på tidigt 1900-tal. David arbetade på familjens sågverk medan Annie sydde klänningar i sitt kök till närmast behövande. 1920 drabbade depressionen Sverige och det familjeägda sågverket var tvunget att stänga igen. David beslöt sig då för att bidra till sin frus växande verksamhet. Fokus flyttades i samma veva från klänningar till herrskjortor och 1928 grundades Skjortfabriken Special.

 

Om paret sneglade in mot staden Borås någon kilometer bort och inspirerades av hur Oscar Jacobson tillverkade sina kavajer låter vi vara osagt men upplägget var detsamma. Istället för att låta en sömmerska sy en hel skjorta så fick en sömmerska ansvaret för en del av skjortan och på så vis sparade man tid. Sömmerskorna blev dessutom experter på just sitt område vilket höjde kvalitén i skjortorna.

 

Skjortfabriken Special växte och sönerna Rune och Arne Davidsson tog till slut över företaget. Något som skulle leda till att förändringens vindar skulle blåsa genom Gånghester. Under en inköpsresa till de brittiska öarna på 50-talet så besökte sönerna staden Eton och blev hänförda av exklusiviteten hos det berömda Eton College. Rune och Arne insåg att om Skjortfabriken Special skulle kunna växa och nå nya marknader var ett namnbyte ett måste. Skjortfabriken Special var helt enkelt för svårt att uttala utomlands och deras fascination för Eton fick dem helt enkelt att döpa sitt företag efter det.

 

Ett ungt företag i sinnet åtminstone. I år har Eton funnits i inte mindre än 88 år och erfarenheten som sitter i väggarna i märkets lokaler i lilla Gånghester är ovärderlig. Det som en gång startade som ett familjeföretag är idag ett av världens mest respekterade skjortmärken och för Sebastians del var det också familjen som gjorde honom Eton trogen. Hans far, Jan Borghardt, har arbetat på Eton sedan 1980 och som barn fick Sebastian själv följa med till fabriken.

 

Sebastians första skjorta, en svartvit skjorta med ett hundtandsmönster, fick han av sin pappa när han var 5-6 år gammal. "Den var i twill-kvalitet och var stor som ett nattlinne med en stor hög krage med två knappar. Jag minns den jättetydligt och har till och med kvar den i min garderob idag".

 

Om man kollar tillbaka på Sebastians historia på Eton, är det inte så konstigt att många säger att han föddes in i varumärket, då hans pappa jobbade på Eton i 36 år. Planen var dock inte alls att själv börja jobba på Eton och gå i sin pappas fotsteg, men en kombination av ett skolavhopp och att inte riktigt veta vad han skulle göra som 16-åring började Sebastian att jobba på lagret och har efter det jobbat sig uppåt i karriärsstegen i 15 år. Vi träffar personen bakom många av Etons prints i Eton Brand Store på Sturegatan 8 i Stockholm.

 

Mycket av inspirationen till mönstren på skjortorna kommer från Sebastians morföräldrars stuga i Varberg, som ligger längs med kusten nedanför Göteborg. Där började Sebastian redan som liten samla olika mönster från dem tapeter han kunde hitta. ”I lådor som fanns i garderoberna i småstugorna fanns det alltid olika mönstrade tapeter och av dessa tapeter har jag idag gjort en jäkla massa svenska prints” berättar Sebastian.

 

”Vi är idag besatta av vad som görs utomlands och glömmer lätt bort vårt faktiska arv och Sveriges rika designhistoria, vilket har resulterat i en kollektion där allt inspirerats av just de tapetmönster som fanns i mina morföräldrars stuga under 50-60-talet”. 

 

Det är inte bara de fantastiska mönstren som gör Eton till en självklarhet, utan kvalitén och deras sätt att vara en skjortspecialist som har något som passar alla har haft en stor påverkan på Etons framgångssaga. Sebastian nämner att ”om man inte kan hitta något man gillar i våra skjortkollektioner, letar man förmodligen efter något som inte existerar”.

Meet the brand: Eton

     "Det är alla små val som gör Eton-skjortan så fantastisk"

 

Något som är speciellt för just Eton och som inte många andra gör är att knapparna sys på stift, vilket är på samma sätt som man gör på kostymer, risken för att knapparna ska trilla av blir då minimal. ”Jag själv har inte haft någon knapp som fallit av vilket är ganska otrolig.

 

Nästan allt som tillverkas av Eton kommer från några av de bästa väverierna som finns i världen, främst i Italien och Egypten. Likväl som Eton gör sina egna mönster gör dem också sina egna vävar, vilket gör att dem har stor kontroll över hela tillverkningsprocessen, fråm kontrollering av bomull till dess att en skjorta hänger i butiken. "Våra skjortor är tekniskt överlägsna i kvalitén"

 

”Det är alla små val som gör Eton skjortorna så fantastiska. Vi spenderar pengar för att göra produkterna bättre istället för att hitta en marginal som gör att man sparar 4 kronor, tvärtom så lägger vi hellre 4 kronor extra på skjortan”

Meet the brand: Eton

  "Det finns en story bakom alla våra produkter, inte för att det behövs utan för att det är kul"

 

Mer än hälften av dem 120 prints som görs varje år, ritas internt av Etons designteam på fyra personer, resterande mönster ritas av exempelvis italienska konstnärer. Mönstren börjar som en idé på en mood board och går sedan igenom en process för att välja ut dem mönster som säger "wow, detta måste vi göra". 

 

Rent utseendemässigt har skjortorna fått mer mönster med åren men klassiska businesskjortor är fortfarande det bäst säljande för Eton. Sebastian menar dock att Eton vill göra skjortor för alla män: bankmannen, hipstern, advokaten, rockkillen. För att locka alla män måste man erbjuda något för alla, oavsett om det kommer till passform eller mönster. Det som genomsyrar Eton och deras skjortor är trots allt kvalitén på skjortorna som det aldrig tummas på. Det är arvet och själen i hela Eton.

 

Att det finns en story bakom varje mönster är ett faktum. Sebastian tar fram en skjorta med ett färgglatt mönster och börjar berätta om skjortan som gick under arbetsnamnet ”det svenska feministprintet”.

 

”Jag ville göra ett svenskt hawaiimönster och för att göra detta undvek jag det där klassiska ”sexig tjej på plagg” för det är inte alls jag och det känns löjligt med the obvious choice. Vi tog därför olika tjejer i vår vardag som fick vara med på printet som vi tycker är starka och balla”

 

Sebastian fortsätter att berätta om att han kanske tycker just det printet är lite för överarbetat men att det ju faktiskt finns en story bakom vilket gör det hela mer intressant. ”Jag vågar påstå att det finns en story bakom alla våra produkter, inte för att det behövs utan för att det är kul. Det hade varit väldigt tråkigt att göra en kollektion annars”.

 

Meet the brand: Eton

 

Eton började att tillverka accessoarer som scarfs, slipsar och näsdukar efter att dem sett ett gap på marknaden. "Det fanns inte så mycket egendesignat, vi saknade en högre kvalitetsnivå samt så var det mesta i den lägre prisklassen. På samma arbetssätt som vi jobbar med våra skjortor applicerade vi därför på vår accessoar-business". 

 

Genom att ha stor kontroll över tillverkningen och tyger samt att bara välja det bästa som finns på marknaden, kan Eton erbjuda en unik produkt till ett fantastisk pris. "Om vi vill göra en specifik väv så vet vi att det lämpar sig att göra detta i Italien och om jag vill göra en slips i grenadin-kvalitet så vet vi att det endast finns två tillverkare i Italien som kan göra en bra sådan". Det handlar om att spendera enormt mycket tid på en produkt för att kunna erbjuda det bästa.

 

Vi avslutar intervjun med Sebastian genom att ställa 5 snabba frågor:

 

Cut away eller Button down?

Rivieraknäppning eller hela vägen upp?

Instoppat eller utanpå?

För alltid bära mönster eller för alltid bära en färg?

Scarf eller hatt?

 

SEBASTIANS 5 BÄSTA STILTIPS

1. Passform

Få det att sitta rätt, fråga om du är osäker.

 

2. Kvalité över kvantitet

Det lönar sig alltid.

 

3. Våga

Pröva något annorlunda, vi ska alla dö en dag.

 

4. Var inte trendkänslig

Följ inte trender för slaviskt, det är bara ett sätt för företag att tjäna pengar genom att bombardera dig med måsten.

 

5. Måttbeställ

Det är en fantastisk upplevelse att personifiera sina plagg.

 

SHOPPA ETON

 

 

DE SENASTE HÖSTNYHETERNA FRÅN ETON

 Eton

Contemporary fit Prickig Skjorta Marinblå 
1 599 kr

 Eton

Slim fit Randig Tröja Multi 
1 199 kr

 Eton

Slim fit Skjorta med Paisley Vit 
1 299 kr

 Eton

Slim fit Gingham Skjorta Grön 
1 499 kr