MEET THE BRAND

Meet the brand: Eytys

Eytys är det svenska varumärket som revolutionerat modevärlden med kreativt designade sneakers i unisexmodell och redan efter tre år omsatte 36 miljoner. Idag finns skorna både i coola skateaffärer och i lyxiga modebutiker.

Den första modellen fick det fyndiga namnet mother (T.V.)

Eytys grundades 2012 av Jonathan Hirschfeld och Max Schiller som varit bästa vänner sedan elva års ålder. Redan på gymnasiet Östra Real i Stockholm startade de sin första business där de sålde mjukiskläder med skolans logotyp på, vilket självklart blev en hit. Efter studenten pluggade Hirschfeld vidare på Handelshögskolan i Stockholm och fortsatte sedan att arbeta inom finansbranschen. Schiller fick jobb hos Acne som blev en bra grund för den fortsatta karriären inom mode. När vännerna var på en gemensam semester i Tokyo kom idén till Eytys och några veckor senare sa de upp sig från sitt respektive jobb och arbetet var igång.

 

Eytys lanserades i April 2013, men åkte på bakslag redan innan en enda sko hade levererats till återförsäljarna. Fartyget med den första leveransen klövs itu och sjönk till botten av Indiska Oceanen tillsammans med allt sitt gods. Nederlaget hindrade inte en framgång utan bidrog istället till att duon lärde sig värdet av att skaffa sig och ha en bra kontakt med återförsäljarna och fabriken.

 

Den första modellen, Mother, är Schillers definition av den perfekta sneakern. Duon ansåg att sneakers för kvinnor var för nätta och gulliga och skapade då en unisex statementsko med utstickande högre sula och snörning samt en innersula i kork inspirerad av Birkenstock. Numera består Eytys kollektioner av många olika modeller och utföranden med samma gränsöverstigande design vad gäller såväl nationalitet, kön och trender.

 

”Det finns ett sätt att powerklä sig på vilket varken är maskulint eller feminint. Att ha djärva proportioner ger dig ett visst självförtroende, som ”Mother” med sin tjocka vita sula. Vad som är bra med sneakers är att när du hittar ditt favoritpar fortsätter du att komma tillbaka till dem” - Max Schiller till Businessoffashion.com

Eytys första butik på norrlandsgatan i stockholm

Namnet Eytys härstammar från duons inpsirationskällor och miljö. Duon föddes under 80-talet och växte upp under 90-talet som generation Y med subkulturer influerade av MTV och Internet.


Eytys säljs idag i över 250 butiker i mer än 27 länder. De designar sneakers, väskor, t-shirts och mössor. 2018 lanserades deras första jeanskollektion.

 

Fakta:

Grundades: 2012 av Max Schiller och Jonathan Hirschfeld.

 

Omsättning: Eytys omsatte 36 miljoner efter de tre första åren.

 

Huvudkontor: Stockholm

 

Sortiment: Eytys unika design har en bred räckvidd och säljs i både skateaffärer och lyxiga modebutiker. Dessutom är samtliga modeller unisex.