MEET THE BRAND

Meet the brand: Kenzo

Tack vare en simpel sweatshirt har Kenzo blivit ett av världens mest omtalade varumärken. Med sina ikoniska tryck som den rytande tigern i färgrika kombinationer har Carol Lim och Humberto Leon lyckats förvandla sweatshirten till ett statement-plagg som idag syns i alla världens hörn. Här är historien om varumärket från Japan som tog Paris med storm. 

Meet the brand: Kenzo

Bild från kenzo

Kenzo Takada föddes i Himeiji, Japan, år 1940 där han i tidig ålder visade ett stort intresse för mode efter att ha smygläst systerns modemagasin. Vid 18 års ålder började Kenzo istället att studera litteratur men kort därefter gick han emot sina föräldrars önskan och följde sin egen dröm. Kenzo bytte till Tokyos Bunka Fashion Collage där han blev en av de första männen att bli antagna till den fashionabla skolan. Efter examen följde några års jobb på ett modevaruhus som textiltillverkare där han designade kläder för kvinnor och år 1964 flyttade han till Paris för att satsa till 100 % på sin modekarriär. 

 

Genombrottet kom år 1970 då han öppnade sin första butik, kallad Jungle Jap. Kläderna var inspirerade av djungeln och butiken renoverades och inreddes av Kenzo själv för att passa det ovanliga temat. Kenzo anordnade även sin första visning i butiken. Med japanska och asiatiska influenser i skapelserna, ett nytänkande i formen på axlarna och de unika butikerna uppmärksammades och visades Kenzos designer i amerikanska Vogue 1971 där de beskrev Kenzo som ”nästa generations boutique i Paris”. Under denna epok designade Kenzo endast kvinnokläder men 1983 släpptes den första herrkollektionen. Tio år senare köptes varumärket av det franska holdingbolaget LVMH vilka är ett av världens största företag inom lyxproduktbranschen med ett 60-tal kända varumärken som Louis Vuitton, Marc Jacobs och Givenchy. Takada gick i pension sex år senare och lämnade ansvaret för modehuset till sina assistenter.

Meet the brand: Kenzo

När duon Carol Lim och Humberto Leon tog över som creative directors för Kenzo omvandlade de varumärket till ett av de mest omtalade, nästan allt tack vare en sweatshirt. Duon förvandlade i princip en vanlig sweatshirt till ett av modevärlden starkaste statement-plagg och säger själva att det inte ens var tänkt att det skulle bli ett statement-plagg utan att det endast var en del av kollektionen. Att de skulle introducera kategorin sweatshirt in i varumärket var något som i början också fick mycket intern kritik. Kenzo hade inte haft den kategorin innan så det var många som frågade sig om målgruppen ens skulle ta på sig en sweatshirt. Men efter att duon vann diskussionen såldes de första plaggen slut på endast tre timmar i deras butik i Paris och idag är det mer en fråga om hur de kan sälja mer. Sweatshirten med ett tiger-tryck kan ej ha undgått många och är ett tryck som har synts på otaliga plagg. "Vi är väldigt nördiga personer som älskar att berätta en historia och just varumärkets historia är något som syns i kollektionerna" berättar Leon för Interview Magazine.

 

Efter att Takada gick i pension har han tagit en mycket låg profil men har berättat att han är väldigt glad med var varumärket är idag. ”Lim och Leon har tagit med sig humorn och tagit varumärket till en helt ny nivå. De tar med sig något ungt in i designen, och det känns väldigt enkelt och avslappnat. Något modernt”. Duon säger att de respekterar Takadas arv och att de aldrig kommer att glömma hans nytänkande. ”Han var i en konstant förändringsfas och inspirerades av olika saker varje dag, och det är så vi också vill vara och tänka”.

 

Se allt från Kenzo här

Läs mer om hur Kenzo fick idén till sin klassiska tiger här

 

Fakta

Grundat: 1970 i Paris, Frankrike, av Kenzo Takada född 1939

Kännetecken: Sweatshirten med det omtalalade tiger-printet samt mycket färgrika kollektioner och mönster.

Vårt favoritplagg från SS18 kollektionen: De enkla och moderna t-shirtsen med Kenzo Paris loggan.