INTERVJUER

Meet the brand: L'Homme Rouge

Det som en gång började i ett antal studenters strävan att hitta en egen kreativ uttrycksform är idag ett erkänt modevarumärke. L’Homme Rouge trotsar den stereotypa bilden av herrmode och utmanar den rådande slit-och-släng mentaliteten. Vi har intervjuat John-Ruben Holtback, grundare av L’Homme Rouge, om hur allt startade, var de hämtar inspiration till kollektionerna och hur han helst klär sig till vardags.

Foto: Anton Renborg

När fyra studenter från Lunds Universitet och Copenhagen Royal School of Arts träffades år 2013 insåg de tidigt att de hade en sak gemensamt - önskan om att få uttrycka sig själva genom hantverk. Deras delade intresse för design och kultur lade grunden för det som idag är L’Homme Rouge. Idéerna var många för hur de kunde kanalisera sin kreativitet men slutligen bestämde dem sig för att en mössa var en lämplig produkt givet vad de ville åstadkomma. “Mössorna utvecklades för att stå upp mot den tröttsamma slit-och-släng-kulturen”, säger John-Ruben. När dessa fyra något år senare bestämde sig för att helhjärtat gå in i L’Homme Rouge togs en klädkollektion fram med samma grundtanke.

 

L’Homme Rouge - “Den röda människan”, menar Holtback är en symbol för drivkraft och en uppmaning att utmana sig själv. Detta gör varumärket själva genom att motsätta sig de konventionella och konservativa normer som finns inom herrkläder. Med inspiration från ungdomskultur, genus och konst strävar L’Homme Rouge efter att producera banbrytande, genomtänkt design. Varumärkets grundare beskriver att deras kund är medveten och uppskattar hantverket bakom plaggen och att inget lämnas åt slumpen. “Vi arbetar med genomtänkta konceptuella idéer, attention to detail i plaggen, flytande textiler och en mjuk silhuett.” Kollektionernas teman kan få olika uttryck beroende på vem eller vad de inspirerats av när den tagits fram. För höst och vinterkollektionen, som vi nu hittar i butik, är de svenska fjällen och föräldrahemmet en viktig del i inspirationen. “Kollektionen heter Leaving Home och har den där fina känslan av skörhet och ensamhet som jag tror alla upplevde i den åldern när man gav sig ut i världen på egen hand. I våra prints återfinner vi bland annat nedrivna tapeter föreställande fjällblommor och i detaljer syns mycket hiking så som i öljetter och dragskon.”

John-Ruben Holtback, en av grundarna av l'homme rouge

FOTO: ANTON RENBORG

När vi frågar John-Ruben om vilket av L’Homme Rouge´s plagg han inte skulle kunna leva utan svarar han snabbt: “Tencelskjortorna. Dessa använder jag mycket till vardags och de blir bara snyggare med tiden. De har ett elegant fall och rör sig fint med kroppen”. Han beskriver också sin egen stil som mycket av det vi ser i varumärkets plagg. “Jag tycker inte om när saker ser helt nya ut och bär gärna lyxigt bekvämt och mjukt. Idag bär jag ett par vida ullbyxor, en sidenskjorta och några inarbetade skor, en ganska vanlig allround look för mig.

 

Det som en gång började som ett embryo hos fyra studenter i jakten att hitta sitt konstnärliga kall är idag ett i norden erkänt modevarumärke. Resan varumärket har gjort de senaste åren har varit stor och att den också gått i rätt riktning vittnar de utmärkelser som L’Homme Rouge tilldelats om. Under förra året vann varumärket Woolmark Prize i Milano och blev därmed det första svenska varumärket att förtjäna äran. Senare tilldelades L’Homme Rouge även titeln “Årets varumärke” av det prestigefyllda varuhuset Nordiska Kompaniet. Men att detta bara är början på varumärkets resa mot att utmana herrmodets status quo och nutidens ohållbara konsumtionsvanor tror vi att det är fler än oss på Man of a Kind som hoppas!

 

Se allt från L'Homme Rouge