MEET THE BRAND

Meet the brand: Moschino

Moschino är modehuset som för tankarna till färg, seriefigurer och lekfullhet. I dess historia finns tragedier som handlar om tidig död, provocerande uttalanden och en vilja om något mer. Bakom dagens Moschino står den minst sagt framgångsrika Jeremy Scott som fått Moschino att fortsätta vara det de en gång var och ingen har väl missat varumärkets starka närvaro på sociala medier och i kändisarnas garderober? 

Hoodie med guldig logga från Moschino

 

Franco Moschino: från järnindustri till uppmärksammat modehus

1983 var året då Björn Borg drog sig tillbaka från tennisen, Carola slog igenom med Främling och George Bush besökte Sverige. Det var även året det innovativa, färgglada, excentriska, nytänkande och ibland lite galna Moschino grundades.

 

Modehusets fader Franco Moschino växte upp utanför Milano i Italien och unge herr Moschinos väg i livet var redan fastslagen och planerad. Han skulle nämligen ta över familjens järngjuteri. Men Franco hade andra drömmar, konst och måleri var hans kall i livet. Något vi är glada över att han tog till vara på. Till slut fick Franco nog av den lilla staden och tog sitt pick och pack in till centrala Milano där den privata designskolan Istituto Maragoni låg. För att finansiera sina konststudier jobbade Franco extra som modeillustratör på olika modehus och tidskrifter. Extrajobbet satte antagligen grund för entrén in i modevärlden och efter att ha avslutat sina år i skolan blev Moschino illustratör för Gianni Versace, där han arbetade i sex år. 

“Bra smak och stil existerar inte”

Franco var mannen som hade ett helt annat sätt att se på modebranschen än många andra. Han ska till exempel ha sagt följande:

 

“The reason I do this job is because I started to be a painter. Making money in art was difficult. The easiest way to make money was to use art for some other reason. One of the easiest and most interesting from an economic point of view was fashion. Fashion pays.”

 

Franco är mer eller mindre känd för sina kontroversiella uttalanden, något som brittiska Vogue skrivit om. De menar att han ofta stötte sig med modevärlden. Detta skapade en viss förvirring då han var en del av den värld han kritiserade. Franco stretade mer eller mindre hela tiden emot branschen och förstod inte varför han var tvungen att älska och omfamna den bara för att han var i den. Ja, det låter sannerligen som en frisk fläkt och som en riktig italiensk konstnärssjäl. Är det inte härligt ändå med människor som får världar att gunga och människor att ifrågasätta det de tidigare inte ens tänkt på?

 

Moschino växte till att under 1980-talet bli ett av Italiens självklara modehus. Sedan dess har de fortsatt att stanna på toppen och detta trots Francos tragiska och tidiga bortgång. Moschino lämnade vid sin bortgång över varumärket till den tidigare assistenten, vännen och högra handen Rossella Jardini.

Mönstrad skjorta från Moschino

 

Italian fashion's naughty little sister

Rossella Jardini stannade vid rodret i ungefär tio år och började sedan på Missoni. I den vevan ersatte Jeremy Scott sin föregångare och han tog mer eller mindre tillbaka varumärket till sin vågade ursprungsform. Rossella Jardini hade även hon haft starka mönster och färger men Jeremy lyckades med att få tillbaka märket till det bubbliga, omtalade och nytänkande Moschino det en gång var.

Moschino gör en Warhol

Vi kan bara hålla med Vogue när de satte rubriken “Jeremy Scott, A Designer Built For The Instagram Age” på en artikel om Scott. Jeremy och hans sätt att skapa mode för tankarna till Andy Warhol och det kända, omtalade konstverket Brilloboxen. Scott leker nämligen med varumärken precis som Warhol gjorde under det tidiga 1960-talet. Vi har sett Scott använda både Barbie, McDonalds och My Little Pony i sin design.

 

“Jag tror att jag är skapt för sociala medier och inte på det viset att jag är en selfie person.” säger han. “Just nu är allt fokus inom sociala medier på Instagram, och det handlar om en bild som är mindre än din handflata. Det som gör intryck är inte en helsvart look. Det handlar om att vara färgglad och att våga. Det jag gör är redan färgglatt och vågat och det har alltid varit,” reflekterar Jeremy. “Det är lite som att världen har hunnit ikapp mig.” säger Jeremy Scott till Vogue.

 

Här hittar du allt från det färgglada varumärket

Moschino

Gold Print Hoodie 
5 499 kr

Moschino

Dot Sweatshirt 
3 199 kr

Moschino

Teddy Stamp Sneakers 
3 499 kr

Moschino

Helmönstrad Silkesskjorta 
4 499 kr