MEET THE BRAND

Meet the brand: Philipp Plein

Philipp Plein som drivs av mannen med samma namn är känt för sina swarowskidöskallar och spektakulära butiksöppningar och modevisningar. Med huvudkontor i schweiziska Lugano styr Philipp Plein varumärket till vinst år efter år med ett imponerande engagemang och unik kreativitet. 

” Philipp Plein is unique because he has a joy of life. He doesn’t want to be a fashionista, he makes fashion because he loves women. This is a specific, special attitude because he is one of the few.” FRANCA SOZZANI, chefredaktör på italienska vogue

Philipp Plein föddes i München och pluggade sedan juridik i Schweiz och Tyskland. Plein var tidigt intresserad av konst, arkitektur och kultur som till stor del kom av mycket resande med familjen. Hans designkarriär drog igång 1998 då han producerade exklusiva möbler av stål och läder som främst såldes till familj och vänner. Plein hoppade av studierna när hobbyn övergick till heltidssyssla. Vidare fortsatte han att experimentera med läder och accessoarer och 2004 lanserade han sin första modekollektion. Den första flagship-butiken öppnade 2008 i Monte Carlo där han lät placera en gigantisk döskalle klädd med 500 000 Swarovskikristaller som har blivit en symbol för varumärket och ett element som finns i alla butiker. 

 

Den första kollektionen bestod av militärjackor med swarowskidöskallar. Plein använder fortfarande mycket läder och kollektionerna är innovativa och kombinerar ungdomlig stil, rock and roll med oklanderlig kvalitet.

 

"I am the fucking brand," he says. "That's one of our differences. I do what I want and that's what we are. It's a lifestyle; it's a movement." – Philipp Plein till Harpers Bazaar UK

Philipp Plein själv är mycket involverad i företagets olika processer och kollektionerna är ofta influerade av Pleins personliga erfarenheter. Plein lever efter devisen att bryta regler och barriärer, att göra det oväntade och att helt enkelt ha kul och njuta av livet. Han är dessutom alltid mån om att se till kundens behov vilket för honom leder till ett modevarumärkes framgång.

 

Philipp Plein har varit flitig med samarbeten och framförallt i sportvärden. Några kända namn är bland annat italienska fotbollsclubben AS Roma, Formel 1 föraren Nico Hulkenberg och boxaren Floyd Mayweather som nyligen var med och gjorde en capsule-kollektion. 

 

Idag fortsätter varumärket växa och 2016 formades Philipp Plein Group som består av varumärket Philipp Plein, Billionaire Couture och Plein Sport. Globalt finns 120 butiker inklusive flaggskeppsbutiker i Milano, London, Paris, New York, Las Vegas, Beverly Hills, Moskva, Dubai och Hong Kong. 

 

När det vankas event blir det alltid en spektakulär show, vare sig det handlar om en butiksöppning eller modevisning. Philipp Plein är expert på sin omvärld och dess trender och kultur och lyfter upp dessa i egen tolkning under dessa tillställningar. Showerna har innefattat klassiska konserter, futuristiska robotar och modeller som åker vattenskoter, för att bara nämna en några. 

 

Se allt från Philipp Plein här

 

Fakta:

Första butiken öppnades: 2008 i Monte Carlo

 

Omsättning: Omsätter 200 miljoner euro.

 

Huvudkontor: Lugano, Schweiz

 

Kännetecken: Läderplagg och swarowskidöskallar