MEET THE BRAND

Meet the brand: Stone Island

I över 35 år har Stone Island tillverkat vatten- och vindtäta, experimentella- och subkulturella plagg. Det är imponerande i sig, men kanske är den största bedriften det faktum att Stone Island lyckats göra sig trend-oemotståndeliga. Det här är berättelsen om hur Giuseppe Rivetti, son till Italiens första maskinoperatör för kardning av ull, öppnade familjen Rivettis ullfabrik 1872 - utan några egna pengar - och hur Carlo Rivetti hundra år senare skulle omvandla sin farfars arv.

 

Upptäckandet av teoretiska mått

Giovanni Battista hade länge intresserat sig för teknik, och kanske framförallt ny teknik. Han var Italiens första maskinoperatör för kardning av ull, vilket var en ny teknik under andra halvan av 1800-talet. Giovanni var inte vidare intresserad av att göra stora affärer av sin kunskap. Men det var däremot hans son Giuseppe. Eftersom Giuseppe kom från relativt enkla förhållanden hade han inga nämnvärda tillgångar själv, men han hade stora drömmar. Han ville öppna en ullfabrik. För att kunna göra det sålde han i smyg några av sin familjs kor.

 

70 år senare, under efterkrigstiden reste den nuvarande VD:n och majoritetsägaren Carlo Rivettis far Silvio över Atlanten och till USA. Där fick han jobb på the Palm Beach Incorporated Company som tillverkade något som ännu inte fanns i Europa - kläder i teoretiska mått, vilket är vad vi idag kallar storlekar. Silvio var hänförd över briljansen och enkelheten i att kunna tillverka kläder semi-anpassade för människor med olika kroppsform. Sex månader senare återvände han till Italien och köpte ut sina bröder ur företaget. 1950 sysselsatte familjen Rivetti över 25 000 italienare, och kunde därmed erbjuda hela landet icke-skräddarsydda plagg för första gången någonsin. Oljekrisen på 70-talet innebar problem för familjens företag. Pengaflödet minskade rejält och försäljningen hackade. Man behövde tänka nytt, utanför boxen. De såg åt Frankrike för inspiration och insåg att det Gruppo Finanziario Tessile saknade var en fundamental ingrediens i modeindustrin; nämligen mode.

Från presenning till ikoniska plagg

På 80-talet upptäckte Carlo Rivetti C.P. Company, ett märke som var känt för innovation och nyskapande teknik. Han bestämde sig för att köpa upp märket, och hade han inte gjort det hade inte Stone Island funnits idag. Man ville på C.P. Company experimentera med material som skulle revolutionera och inspirera resten av modeindustrin. Valet föll på ett tyg man precis fått nys om, som använts för att göra presenning. Ett märkligt val kan man vid första anblick tycka. Men faktum är att det var just valet av detta tyg som lade grunden för vad Stone Island är idag. Eftersom det är detta tyg som finns i företagets ikoniska vändbara tröjor, skjortor och jackor.

 

De första kollektionerna som togs fram anspelade på militär stil, med bland annar byxor i cargomodell med den nya, numera klassiska loggan. Kompassen symboliserar kärlek för havet och en konstant hunger att förnya sig. Världen över har kompassloggan blivit omåttligt populär, och speciellt på sweatshirts och hoodies. Designen för Stone Islands plagg skulle inte bara vara tilltalande och säljbara, utan också sanna till idealen om snygga informella kläder. Idag går företaget efter ledord som multikultur, modernitet och ett ständigt förnyande. På ett sätt är Stone Island svårdefinierat. Det är inte ett modeföretag. De håller inga runways och rötterna är från en helt annat värld än modeindustrins ganska stereotypa självupptagelse. Men designmässigt håller Stone Island en enormt hög nivå - en nivå som definitivt går att klassa som ’high fashion’.

 

I like to think theres a common thread that binds us all. A desire for continual experimentation and research, not without a touch of healthy insanity: that special something makes Stone Island

- Carlo Rivetti

 

Här hittar du allt från Stone Island

Här hittar du allt från Stone Island Shadow Project