INTERVJUER

Möt grundarna av underklädesmärket CDLP

CDLP är underklädesmärket som går mot normen för massproducerade herrunderkläder med stora logotyper. Med ambitionen att erbjuda en ny generation högkvalitativa underkläder utan kompromisser i design och materialval har CDLP haft stor framgång sedan lanseringen. Varumärket vann Cafés pris för årets underkläder 2016 och har hyllats internationellt i GQ, Elle och Esquire. Vi fick en pratstund med grundarna Christian Larson och Andreas Palm.

Möt grundarna av underklädesmärket CDLP

 

Vilka är ni som grundat CDLP?

Christian Larson och Andreas Palm, bästa vänner sedan 10 år med bakgrunder som filmregissör respektive entreprenör. 

Hur kom ni på idén?

När vi reste mycket tillsammans delade vi alltid hotellrum och såg varandra lite för ofta i underkläder för att kunna undgå det faktum att de såg hemska ut. Våra underkläder med dess stora logos och spexiga mönster var alltid den svaga länken i varje outfit, och vi kände att kalsonger var en kategori inom herrkläder som stått still sedan vi gick i gymnasiet. 

Vad var inspirationskällan?

Inspirationen kom från att vi såg ett tillfälle att förändra och förbättra ett plagg, och skapa något vi själva ville bära. Vi var överens om att kalsonger var den enda kategori inom herrmode som stått still senaste 20 åren. Merparten av alla kalsonger såg snarlika ut, tillverkades i samma fabriker i samma bomull och med samma stora logos över resårbandet. Vi tänkte att det måste finnas fler män som oss, som söker ett mer diskret alternativ i högre kvalitet.

Möt grundarna av underklädesmärket CDLP

 

Vad utmärker era produkter?

Vid första anblick är det nog vår gula låda som vi la mycket tid på att utveckla till en fin förpackning som skulle kännas som en present, till sig själv eller någon annan. Därefter är det kvaliteten i våra plagg som känns direkt, bara man tar på materialet. Vi tillverkar våra produkter i Portugal i ett miljövänligt och innovativt material gjort av träfiber, och dess mjukhet och förmåga att ge produkten lyster sticker verkligen ut. I steg tre är det produktens komfort, hållbarhet och förmåga att hålla färgen som främst utmärker CDLP. 

Vem handlar CDLP?

En man som bryr sig om vad han har på sig, och förmodligen tröttnat på att betala överpris för välkända varumärken tillverkade i Kina i billig bomull. Vår kund finns i alla åldrar och hittills har vi levererat underkläder till kalsong connaisseurer i 35 länder.  

Hur har resan med CDLP varit tills idag?

Otroligt kul, men som vid alla byggen varvas glädje med frustration över trögrörlighet och motvilja till förändring. Det vägs dock upp av den enorma supporten vi fått från kunder, inköpare och press sedan dag ett. Ulrika Nilsson på JUS och Daniel Lindström på Café gav oss tidiga kvitton på att vi var på rätt spår, och under hösten har vi fått en fantastisk respons i England där Mr Porter satsar stort på oss och Esquire har utnämnt oss till deras favoritkalsonger. 

Möt grundarna av underklädesmärket CDLP
Möt grundarna av underklädesmärket CDLP

Bästa framgångstipset?

Sikta på att jobba med en produkt eller verksamhet du känner passion för, tillsammans med människor som alla är bättre än dig på något. Då finns goda förutsättningar att bygga något bra. 

Vad är nästa steg för CDLP?

Vi kommer under våren att släppa nya produkter, samt öka fokus på England och USA, med en flytt till LA i början av året. 

 

Vilka spännande projekt har ni annars i pipen?

 

Vi jobbar med några väldigt spännande tech-initiativ och designsamarbeten som kommer synas ordentligt under 2018. 

 

Vilket beslut i livet har varit viktigast för att hamna där ni är idag?

 

Att våga tro på oss själva och våra visioner. 

 

Var drömmer ni om att vara om 10 år?

 

Vi bestämde tidigt att CDLP skulle stå för kvalitetsprodukter - samt vara en plattform där vi har kul tillsammans, jobbar med intressanta människor, på spännande platser och det är fortfarande vad vi vill göra. Förhoppningsvis har den plattformen växt till sig ordentligt på 10 år och att vi då har en stor organisation av duktiga människor, och en mängd män vars dagar blir lite bättre av att de bär våra underkläder. 

Möt grundarna av underklädesmärket CDLP

 

CDLP

Boxer Shorts
299 kr
 

CDLP

Boxer Brief
289 kr

CDLP

Boxer Trunk
289 kr

CDLP

Long Johns
599 kr