Medlems- och Köpvillkor

Allmäna köpvillkor

Följande allmänna köpvillkor (”Villkoren”) gäller när du som fysisk person (konsument) gör en beställning eller köp av varor från Department & Stores Europe AB, org. Nr. 556541-8778 (”Man of a kind” eller ”vi/oss”) genom www.manofakind.se eller www.manofakind.com (”Webbplatsen”). Du kan spara ner eller skriva ut Villkoren från Webbplatsen.


Innehållsförteckning

  1. Allmänt
  2. Frakt och leverans
  3. Ångerrätt
  4. Öppet köp (returrätt)
  5. Reklamationer
  6. Tvister och tvistelösning
  7. Force majeure och ansvarsbefrielse
  8. Tillämplig lag

1. Allmänt

Man of a kind erbjuder exklusiva produkter inom herrmode. Som kund kan du beställa varor via Webbplatsen. Beställningar genomförda på Webbplatsen levereras till ett utlämningsställe eller hem till dig beroende på din postadress.

För att kunna genomföra en beställning måste du godkänna dessa Villkor. Genom att klicka på "Slutför köp" godkänner du Villkoren och förbinder du dig att följa dem i sin helhet. Du bekräftar också att de uppgifter du fyllt i vid beställningstillfället är korrekta. Felaktiga uppgifter ansvarar du som kund för. I samband med att du lägger din beställning accepterar du även att du blir betalningsskyldig för orderns totalbelopp.

Man of a kind förbehåller sig rätten att när som helst kunna ändra dessa Villkor och därför rekommenderar vi att du som kund alltid läser igenom de Villkoren innan ett köp.

1.1 Företags- och kontaktuppgifter

Företagsnamn: Department & Stores Europe AB (”Man of a kind”)
Organisationsnummer: 556541-8778 Momsregistreringsnummer: SE556541877801
Adress: Drottninggatan 33, Box 161 42, 103 23 Stockholm, Sverige
E-postadress: kundservice-se@manofakind.se
Telefonnummer: +46 (0)8 410 520 00

1.2 Avtal om köp

Alla erbjudanden på hemsidan är icke-bindande. När du gör en beställning får du en automatisk beställningsbekräftels som genereras automatiskt utan manuell översyn. Beställningsbekräftelsen är inte någon bindande avtalsbekräftelse. Ett avtal om köp ingås först när vi genom en särskild leveransbekräftelse per e-post bekräftar att din beställning har skickats från vårt lager och därigenom accepterat din beställning. Vi är inte skyldiga att acceptera din beställning.

Du kan när som helst innan du klickat på ”Slutför köp” avbryta beställningsprocessen genom att stänga webbläsarfönstret.

1.3 Åldersgräns

För att kunna genomföra ett köp på Webbplatsen måste du vara myndig (över 18 år gammal) eller, om du är under 18 år, ha din målsmans uttryckliga tillstånd och godkännande. Du måste också vara bosatt i Sverige. Vid underårigas köp tillämpas föräldrabalkens regler. Omyndiga personer får inte under några omständigheter genomföra kreditköp.

1.4 Priser

Alla priser anges i svenska kronor (SEK) och redovisas på Webbplatsen inklusive mervärdesskatt (moms), som för närvarande är 25 %. Om momsen ändras förbehåller vi oss rätten att ändra priserna i motsvarande grad. Priset som var aktuellt vid beställningstillfället är det som är gällande för köpeavtalet oavsett om priset som redovisas på Webbplatsen ändras efter avtalets ingående.

Priset inkluderar inte eventuell fraktkostnad. Vid leverans via utlämningsställe tillkommer den fraktavgift som redovisas på Webbplatsen i kassan under rubriken ”Leveranssätt”. Alla fraktavgifter redovisas inklusive moms.

1.5 Reservation för skriv- och prisfel m.m.

Vi reserverar oss för oförutsägbara händelser som kan orsaka eventuell slutförsäljning, lagerdifferenser, leveransförseningar, prisjusteringar och tekniska fel. Vidare reserverar vi oss för att eventuella felaktigheter i bild, text och/eller prismärkning kan förekomma. Om du köpt en vara till ett uppenbart felaktigt pris är avtalet inte bindande enlig avtalslagen. Du kommer då att istället erbjudas att köpa varan till det korrekta priset.

Vid felaktig prismärkning på ett plagg i din leverans är priset som du köpte varan för vid köptillfället och som framgår på din leveransbekräftelsen/kvitto det pris som gäller för köpet.

1.6 Betalning

I samarbete med Klarna erbjuder vi fakturabetalning, delbetalning, kontokortsbetalning samt direktbetalning. Denna betallösning kallas för Klarna Checkout och erbjuds till dig som handlar från Sverige. I samarbete med PayPal erbjuder vi betalning med kredit- eller betalkort, ditt bankkonto eller med PayPal-saldo. Denna betalningslösning kallas för PayPal Checkout och erbjuds dig som handlar utanför Sverige.

Genom att lämna information i kassan godkänner du Klarnas villkor. Genom att klicka på PayPal Checkout och genomföra till köp där godkänner du PayPals villkor.

Klarna Checkout presenterar viss information för dig så snart du är identifierad. Vilken information du behöver ange för att uppnå identifiering kan variera mellan olika köptillfällen och kunder. Någon kreditupplysning tas aldrig direkt i Klarna Checkout utan vid behov beroende på det betalningsalternativ du har valt. Kreditupplysningar som tas av Klarna påverkar inte din kreditvärdighet och kan inte ses av andra som begär kreditupplysning om dig, t ex banker. Sedan du har identifierats uppvisar Klarna Checkout vilka alternativ som är tillgängliga för just dig. Faktura är förvalt som betalningsalternativ, men du kan givetvis fritt välja något av de andra alternativen såsom direktbetalning via bank eller betalning med kort. Vilka alternativ du erbjuds kan växla från tid till annan. Du kan själv välja om du vill skydda din användning av Klarna Checkout med en PIN-kod.

All kommunikation och information kring betalningar kommer till dig direkt från Klarna om du använt Klarna Checkout.

Mer information och fullständiga villkor om Klarnas betalsätt hittar du hos www.klarna.se. För information om din betalning kontakta Klarnas kundservice.

Klarna Checkout erbjuder följande betalsätt:

1. Faktura

2. Delbetalning

3. Kortbetalning

4. Direktbetalning

Efter slutförd beställning på Webbplatsen skickas en beställningsbekräftelse automatiskt till den e-postadress du angett. Om du inte skulle få en beställningsbekräftelse eller har andra frågor, vänligen kontakta kundservice. Observera att denna beställningsbekräftelse inte är någon bindande bekräftelse av köpet, se mer under “1.2 Avtal om köp”.

I samband med att din beställning skickas från vårt lager skickas en särskild leveransbekräftelse (som också utgör bekräftelsen av köpet) och ditt kvitto till den e-postadress du angett. Du kommer alltså inte få ett separat kvitto skickat till dig. Var noga med att spara leveransbekräftelsen/kvittot.

2. Frakt och leverans

Vi levererar din beställning inom EU. Leveransen sker till av dig angivet utlämningsställe alternativt hemleverans. Vilket leveransalternativ som är tillgängligt för dig visas efter att du matat in ditt postnummer i fraktväljaren och klickat på ”Hämta leveransalternativ”. För att en beställning ska kunna genomföras och godkännas måste den uppgå till ett totalvärde om minst 1 kr (efter avdrag för rabatter).

Tips: ladda ner appen Mina Paket för att enkelt spåra dina paket från Man of a kind.

Unifaun - Mina paket

 

 

 

2.1 Frakt inom Sverige

Paketombud

Vid leveranssättet ”Paketombud” levereras beställningen till Schenkers utlämningsställe. Fraktavgiften är 0 kr. Normal leveranstid för varor som finns i lager är 1-3 arbetsdagar till utlämningsställe, se undantag under ”2.3 Försening och delleverans”.

I din leveransbekräftelse finns ditt försändelse-id vilket kan användas för att söka efter paketet på Schenkers hemsida. Vid leverans av beställningen till utlämningsstället aviseras du via sms till det mobilnummer som angavs vid beställningen på Webbplatsen.

Vid upphämtning anger du sifferkoden från aviseringen samt uppvisar giltig legitimation. Du kan även använda ditt försändelse-id tillsammans med giltig legitimation för att hämta ut ditt paket. Bud visar bådas giltiga legitimation.

Om försändelsen du hämtat ut från Schenker har en skada, minskning eller förlust som är synlig ska du inte ta emot paketet utan anmäla detta direkt till utlämningsstället. Mottagare av en sändning är skyldig att i omedelbar anslutning till mottagandet kontrollera om varan har en av emballaget dold skada.

Instabox

Observera att du för att använda leveranssättet Instabox av säkerhetsskäl måste kunna legitimera dig med Mobilt BankID.

Vid leveranssättet ”Instabox” levereras ditt paket till en förvaringsbox. Du kan själv välja vilken förvaringsbox du vill ha paketet levererat till i kassan. I kassan ser du också vilken dag beställningen beräknas levereras till förvaringsboxen. När ditt paket har levererats till förvaringsboxen får du ett sms med en öppningskod. Du kan spåra paketet via Instabox egen app eller på www.instabox.se där du också hittar mer information om leveranssättet.

Med Instabox ligger paketet kvar i 3 dagar innan det går tillbaka till Instabox lager. Du får då ett sms så att du inom 10 dagar enkelt och kostnadsfritt kan beställa en ny utkörning till samma eller ett annat förvaringsskåp. Om du inte beställer en ny utkörning inom 10 dagar går paketet i retur till oss. Om paketet går i retur är du skyldig att ersätta oss för de kostnader som uppkommer, se mer under “2.4 Outlöst eller inte uthämtat paket”.

2.2 Frakt inom EU (Ej Sverige)

Din levereras sker med Schenker. Fraktavgiften är 0 kr. Leveranstid för varor som finns i lager är 1-3 arbetsdagar och därefter den tid som transporten tar till din adress, se undantag under ”2.3 Försening och delleverans”..

I din leveransbekräftelse finns ditt försändelse-id vilket kan användas för att söka efter paketet på Schenkers hemsida.

2.3 Försening och delleverans

Vi gör vårt bästaför att du som kund ska få din beställning så fort som möjligt men vi reserverar oss för att leveranstiden kan variera beroende på högt beställningstryck (ex. vid jultid, rea/erbjudanden) samt vid omständigheter som vi inte råder över.

Delleveranser används bara om varorna i din beställning inte får plats i en försändelse. Du kommer då att få ett försändelse-ID per kolli. Du kan inte själv välja att få din beställning dellevererad.

Om vi av någon anledning inte kan leverera  alla varor i din beställning, kommer vi att informera dig om detta snarast möjligt. Om vi redan har mottagit betalning för en sådan beställning, kommer vi att återbetala det aktuella beloppet för varan/varorna med hjälp av samma betalningssätt som du använde då du genomförde din beställning.

2.4 Outlöst eller inte upphämtat paket

Om du inte hämtar ut paket från utlämningsstället eller Instabox och paketet går i retur till oss har vi rätt att debitera dig 150 SEK för expeditionsavgift, returfrakt och hanteringskostnader. Observera att det inte räknas som ett utnyttjande av ångerrätten eller rätten till öppet köp att inte hämta ut ditt paket eller att skicka tillbaka paketet utan att först ha kontaktat oss.

2.5 Ändring av leveransinformation

Om du behöver justera din leveransinformation efter att vi har skickat iväg din beställning med vår fraktleverantör kommer vi att debitera dig den avgift som åläggs oss. För närvarande är avgiften 195 SEK. En ändring kan vara att byta utlämningsställe eller ändra leveransadress.

3. Ångerrätt

Du har rätt att frånträda ditt köpeavtal utan att ange något skäl inom 14 dagar.

Ångerfristen löper ut 14 dagar efter dagen då du, eller någon annan som du anger (dock inte transportföretaget), tagit den sista varan eller delen av din beställning i fysisk besittning. Om ångerfristen löper ut på en lördag eller helgdag förlängs fristen till nästkommande vardag.

Ångerrätten gäller inte vid leverans av förseglade varor, som med bruten försegling inte lämpligen kan återlämnas på grund av hälso- eller hygienskäl, till exempel underkläder, badkläder, deodoranter, schampo, hudvårdsprodukter, parfymer eller näshårstrimmers, och förseglingen har brutits av konsumenten.

Hur du utövar ångerrätten

Vill du utöva ångerrätten ska du till oss: Man of a kind, Box 161 42, kundservice-se@manofakind.se skicka ett klart och tydligt meddelande om ditt beslut att frånträda avtalet (t.ex. ett brev avsänt per post eller e-post). Du kan också använda det här standardformuläret som finns på Konsumentverkets hemsida, men du måste inte använda det. För att du ska hinna utöva din ångerrätt i tid räcker det med att du skickar 
ditt meddelande om att du tänker utöva ångerrätten innan ångerfristen gått ut.

Verkan av utövad ångerrätt

Om du frånträder detta avtal kommer vi att betala tillbaka alla betalningar vi fått från dig, bland dem också leveranskostnader (men då räknas inte extra leveranskostnader till följd av att du valt något annat leveranssätt än den billigaste standardleverans vi erbjuder). Observera att om du endast ångrar köpet av vissa enskilda varor, och behåller vissa varor, återbetalas inte leveranskostnaderna.

Återbetalningen kommer att ske utan onödigt dröjsmål och i vilket fall som helst senast 14 dagar från och med den dag då vi underrättades om ditt beslut att frånträda avtalet. Vi kommer att använda samma betalningsmedel för återbetalningen som du själv har använt för den inledande affärshändelsen, om du inte uttryckligen kommit överens med oss 
om något annat. I vilket fall som helst kommer återbetalningen inte att kosta dig något.

Vi får vänta med återbetalningen tills vi fått tillbaka varan från dig eller tills du sänt in ett bevis på att du återsänt varan, beroende på vilket som inträffar först.

Om du betalat med faktura justeras beloppet för returen och du hittar den uppdaterade fakturan på www.klarna.se. Du betalar endast för de varor du behåller samt eventuell fraktavgift och returavgift. Om du har en obetald faktura för din beställning är det viktigt att du själv loggar in på www.klarna.se och förlänger fakturans betaltid för att vi ska hinna registrera att du ångrat ditt köp. Du kan också kontakta Klarnas kundservice för att få hjälp med detta på 08-120 120 10.

 

Återsändande av varan

Du ska återsända varan till oss utan onödigt dröjsmål och i vart fall senast 14 dagar efter den dag då du meddelat oss om ditt beslut att frånträda avtalet. Ångerfristen ska anses ha iakttagits om du skickar tillbaka varorna innan denna fjortondagarsperiod löpt ut.

I ditt paket finns en följesedel, returfraktsedel samt en retursedel som ska användas vid retur. På retursedeln anges returorsak och vilka varor som ska sändas tillbaka, retursedeln ska bifogas i returpaketet.

Den förbetalda returfraktsedeln fästs på utsidan av ditt paket och lämnas sedan in hos närmaste postombud. Märk också returen med det ordernummer du fick i samband med beställningen och spara inlämningskvittot från postombudet tills vi har mottagit och registrerat din retur.

Returadress

Man of a kind

Botvid Business Center

SE-145 53 Norsborg

Ersättning för eventuell värdeminskning

Du är ansvarig endast för varornas minskade värde till följd av annan hantering än vad som är nödvändigt för att fastställa varornas art, egenskaper och funktion. Om du hanterat varorna utöver vad som varit nödvändigt för att fastställa varornas art, egenskap och funktion kan vi komma att göra ett avdrag för varornas minskade värde i det belopp som återbetalas till dig.

4. Öppet köp (returrätt)

Utöver din lagstadgade ångerrätt erbjuder Man of a kind dig öppet köp (returrätt) inom 14 dagar från den dag avisering skickats om att ditt paket finns att hämta på utlämningsstället eller den dag du mottagit paketet hemma.

Varor ska vara oanvända, i säljbart skick, med alla etiketter samt försegling eller plombering kvar på varan. Varorna ska skickas tillbaka i alla sina orginalförpackningar, t ex skokartong. Detta gäller även prissänkta varor.

Observera att öppet köp inte gäller för varor som har tillverkats enligt personliga anvisningar (exempelvis måttbeställd), varor som har en bruten försegling eller plombering (exempelvis underkläder och badkläder) och varor som på grund av sin beskaffenhet inte lämpar sig för byte, exempelvis intimprodukter såsom näshårstrimmers, parfymer, schampo eller deodoranter.

Om du skickar tillbaka varor till oss som inte omfattas av öppet köp kan du komma att debiteras med 150 kr för uppkomna merkostnader. Varan kommer även att återsändas till dig.

Retur vid öppet köp

Om du vill returnera en eller flera varor till vårt lager är det fri returavgift. I ditt paket finns en följesedel, returfraktsedel samt en retursedel som ska användas vid retur. På retursedeln anges returorsak och vilka varor som ska sändas tillbaka, retursedeln ska bifogas i returpaketet. Vid retur är det du som kund som står risken (det ekonomiska ansvaret) för att returen kommer fram till vårt lager. Den förbetalda returfraktsedeln fästs på utsidan av ditt paket och lämnas sedan in hos närmaste postombud. Märk också returen med det ordernummer du fick i samband med beställningen och spara inlämningskvittot från postombudet tills vi har mottagit och registrerat din retur. Returadress Man of a kind Botvid Business Center SE-145 53 Norsborg

Återbetalning vid öppet köp

Vid retur till vårt lager sker återbetalning av retur så snart returen är mottagen och kontrollerad. Har du betalat med kort betalas pengarna för returen tillbaka in på kortet. Betalar du med faktura justeras beloppet för returen och du hittar den uppdaterade fakturan på www.klarna.se. Du betalar endast för de varor du behåller samt fraktavgift och returavgift. Har du en obetald faktura för din beställning är det viktigt att du själv loggar in på www.klarna.se och förlänger fakturans betaltid för att returen ska hinna registreras. Du kan också kontakta Klarnas kundservice för att få hjälp med detta på 08-120 120 10.

5. Reklamationer

Som konsument har du enligt lag 3 års reklamationsrätt (rätt att klaga på fel på varan). Om du har fått en felaktig eller defekt vara ombeds du som kund att så snart som möjligt reklamera varan (detta gäller även transportskador). Två månader från det att du upptäckte felet anses alltid som skälig tid för reklamation.

Du reklamerar din vara genom att kontakta kundservice. Returnera inte din vara innan du varit i kontakt med kundservice. Det är alltid Man of a kind som avgör om en vara ska skickas in för undersökning eller inte. Om du ombeds skicka in din vara är frakten kostnadsfri. I ditt paket finns en följesedel, returfraktsedel samt en retursedel som ska användas vid reklamation.

Din reklamation kommer att hanteras inom ramen för konsumentköplagens regler. Man of a kind har rätt att neka en reklamation om varan inte visar sig vara felaktig enligt konsumentköplagen.

Retur vid reklamation

Om du har blivit ombedd av oss att returnera en eller flera varor till vårt lager är returavgiften kostnadsfri vid godkänd reklamation. Vid retur är det du som kund som står risken (det ekonomiska ansvaret) för att returen kommer fram till vårt lager. Det är därför viktigt att du emballerar varan väl. Om du fått en förbetald returfraktsedel av oss fäster du den på utsidan av ditt paket och lämnas sedan in hos närmaste postombud. Märk också returen med det ordernummer du fick i samband med beställningen och spara inlämningskvittot från postombudet tills vi har mottagit och registrerat din retur.

Returadress

Man of a kind

Botvid Business Center

SE-145 53 Norsborg

6. Tvister och tvistelösning

Om du inte är nöjd med vår hantering av ett klagomål eller en reklamation, eller tycker att en vara du har köpt hos oss är felaktig men vi inte håller med dig, så har vi en tvist. Om du behöver vägledning kan du vända dig till din kommunala konsumentvägledare.

För att få en tvist prövad kan du vända dig till Allmänna reklamationsnämnden, Box 174, 101 23 Stockholm, www.arn.se. Vi medverkar i tvistlösningsförfarandet och följer alltid ARN:s rekommendationer.

Europeiska kommissionen har också en plattform där du som konsument kan anmäla en tvist, så kallad ADR/ODR (Alternative or Online Dispute Resolution). Du hittar plattformen här.

Man of a kind kommer att delta i förfarandet och rätta sig efter ett eventuellt beslut. Vår e-postadress är kundservice-se@manofakind.se

7. Force majeure och ansvarsbefrielse

Man of a kind ansvarar inte för förseningar eller annan underlåtenhet att fullgöra våra avtalsförpliktelser på grund av omständigheter som vi inte kunnat råda över.

Exempel på sådana omständigheter är import/exportförbud, allmän arbetskonflikt, blockad/strejk, krig, brand, översvämning, blixtnedslag, sabotage eller olyckshändelse av allvarligare slag, terroristattack, ändrad eller nytillkommen myndighetsbestämmelse eller lagstiftning, tekniska problem, fel i el-/tele- eller dataförbindelser eller annan kommunikation, samt fel eller försening i tjänster från en underleverantör på grund av ovanstående omständigheter.

Vid force majeure är vi befriade från skadestånd eller andra påföljder på grund av underlåtenhet att fullgöra våra förpliktelser enligt köpeavtalet. Om en force majeure-situation skulle uppstå informerar vi dig. Om force majeure råder längre än två månader har både du och vi rätt att häva avtalet med omedelbar verkan utan någon skyldighet att betala skadestånd.

8. Tillämplig lag

Dessa Villkor regleras av svensk rätt och tvister som inte kan lösas i samförstånd ska lösas genom för konsumenten tillgängligt alternativt tvistlösningsförfarande och i sista hand av allmän domstol.

Villkoren ändrades senast den 24 Mars 2020.