Vanliga frågor

Betalning

Vilka betalningsätt har ni?
Vi erbjuder Klarna Checkout som betalningssätt inom Sverige. Efter identifiering i kassan visar Klarna Checkout de betalningsalternativ som du kan använda. Du väljer normalt önskat betalningsalternativ efter det att du har slutfört ditt köp.

Betalningsalternativ
Betalningsalternativ som för närvarande kan komma att erbjudas genom Klarna Checkout är:
  • Faktura
  • Kortbetalning
  • Kontokredit
  • Direktbetalning via bank
Faktura ligger som förvalt betalningsalternativ i de fall Klarna godkänner dig för fakturaköp. Vi tar inte ut någon fakturaavgift. Kreditupplysning görs vid betalning med faktura. Faktura ligger som förvalt betalningsalternativ i de fall Klarna godkänner dig för fakturaköp. Vi tar inte ut någon fakturaavgift. Vid utebliven betalning skickas ytterligare en faktura med en påminnelseavgift på 60 kr. Efter det skickas ärendet vidare till inkasso då ytterligare en förseningsavgift på 180 kr tillkommer. 
Kan jag ändra betalsätt på min lagda order?
Nej, du kan inte ändra betalsätt på din order. När du fått ditt ordernummer är din order låst och ej ändringsbar.
Jag kan inte hitta min faktura - hur gör jag?
För att se alla dina fakturor kan du enkelt logga in på Klarna och betala din faktura.
Det saknades varor på lagret när min order packades, hur får jag tillbaka pengarna?
Vid kortbetalning: När du lägger din order så reserveras hela summan för beställningen på ditt konto tills vårt lager hunnit packa och skicka iväg ditt paket. Om det skulle saknas någon vara i din beställning så dras den summan av då vi debiterar ditt konto. Det kan ta 1-3 dagar beroende på vilken bank du har innan du ser det debiterade beloppet.

Vid fakturabetalning: Vi kommer uppdatera din faktura till rätt belopp när ordern skickas. Du kan alltid se din faktura på my.klarna.com.
Hur gör jag med min faktura vid en retur?
Om du returnerar din order kommer fakturan att uppdateras utifrån vad du returnerat och med hänsyn till eventuell returfrakt. Detta bekräftas via mail. Du kommer få en uppdaterad faktura på My Klarna . På en standardfaktura är det 14 dagars betaltid, om ditt förfallodatum börjar närma sig kan du kostnadsfritt flytta fram ditt förfallodatum på My Klarna
Jag vill betala med kort men min betalning går inte igenom - varför?
Kortbetalningar kan nekas av flera olika anledningar: Har ditt kort gått ut? Har du fyllt i dina uppgifter korrekt? Korrekt CVC-kod? Har du aktiverat ditt kort för e-handel? Kontakta din bank eller kortutgivare om problemet kvarstår.

Leverans

Hur lång tid tar det innan jag får min beställning?
Vår målsättning är att levera inom 1 - 3 arbetsdagar. Leveranstiden kan dock variera beroende på mängden beställningar att expediera samt omständigheter vilka vi inte råder över. Du kan alltid spåra din leverans på Schenkers hemsida.
Jag har inte fått mitt paket, vad ska jag göra?
När vi har mottagit din order skickas en orderbekräftelse till dig via e-post. När vi skickar ut varorna från lagret får du ett nytt e-postmeddelande med ditt kvitto och spårningslänk till Schenker. Om du följer länken kan du se status på din leverans och se var försändelsen befinner sig. När ditt paket finns att hämta ut kommer du få ett sms. Om du skulle ha råkat skriva in fel mobilnummer kan du se var ditt paket finns via ovan nämnda spårningslänk och då räcker det med att du tar med dig din legitimation samt försändelse-id till ombudet.
Jag hinner inte hämta ut mitt paket, kan ni förlänga min liggtid hos Schenker?
Ditt paket ligger kvar i 14 dagar från det datumet som du får ditt mail med avisering. Sedan skickas det tillbaka till vårt lager. Vi kan inte ändra liggtiden hos ditt ombud. För paket som inte hämtas ut förbehåller sig Man of a Kind rätten att debitera kunden 150 kr för expeditionsavgift, returfrakt och hanteringskostnader.

Order och rabattkod

Kan jag ändra eller avbryta min order?
Vi strävar efter att skicka ut din order så snabbt som möjligt och därför är det inte möjligt att ändra eller avbryta en redan lagd order. Du har alltid 21 dagars öppet köp från och med den dagen du blir aviserad om att ditt paket finns att hämta. Observera att vi inte kan hantera en bytesorder utan en ny beställning måste göras om du önskar en annan storlek eller produkt.
Hur kan jag vara säker på att ni mottagit min beställning?
När din beställning registrerats hos oss kommer du automatiskt till vår orderbekräftelsesida. Du kommer också att få en bekräftelse via e-post, vanligtvis inom några minuter. Vänligen kontrollera så att alla uppgifter du fyllt i är korrekta.
Jag försöker lägga en order med en rabattkod men jag får inte koden att fungera – varför då?
Det kan vara många anledningar till att en rabattkod inte längre går att aktivera. Här är de vanligaste anledningarna:
  1. Du måste logga in med användarnamn och lösenord för att koden ska fungera.
  2. Du har lagt varor i varukorgen, aktiverat koden men sen fått problem med betalningen. Då är koden redan förbrukad och vi ber dig kontakta Kundservice i formuläret ovan.
  3. Rabattkoder går inte att utnyttja på redan nedsatta varor eller kombineras med erbjudanden. Har du produkter som är rabatterade eller med i ett erbjudande i din varukorg?
Jag glömde fylla i min rabattkod – hur gör jag?
Tyvärr kan vi inte applicera en rabattkod på din order i efterhand.
Min order går inte igenom, vad är fel?
Här kommer några tips om din order inte går igenom:
  • Testa att lägga din order i en annan webbläsare.
  • Se under respektive produkt i listan om den eventuellt tagit slut medan du shoppat, du får då ett meddelande om att varan inte finns tillgänglig och måste då kryssa bort den varan ur varukorgen.
  • Var noga med att fylla i all information i de olika fälten i kassan. Det dyker upp en rödmarkerad text om kassan vill att du modifierar något fält.
  • Klicka i "Jag godkänner villkoren" innan du väljer "Lägg beställning".
  • Om du använder en mobil/surfplatta så kan det hjälpa att vrida den till liggande format då det ibland kan falla bort ett fält som ska fyllas i.
  • Rensa historiken i din webbläsare.
  • Notera att för att kunna lägga en order behöver den webbläsare du använder vara inställd för att tillåta tillfälliga cookies och 3:e part cookies. Om så inte är fallet måste inställningarna uppdateras. Läs mer om cookies här

Om problemen fortfarande kvarstår är du alltid välkommen att kontakta Kundservice

Byte och retur

Hur byter/ gör jag retur på en vara?
Vi har 21 dagars öppet köp som börjar gälla från den dag avisering skickats om att paketet finns att hämta hos ditt ombud. Just nu har vi öppet köp fram till den 10 januari på julklappar. 
För att returnera en vara så skickar du tillbaka din retur till vårt lager. Returer är helt gratis. I ditt paket finns en följesedel, returfraktsedel samt en retursedel som ska användas vid retur och reklamation. På retursedeln anges returorsak och vilka varor som ska sändas tillbaka, retursedeln ska bifogas i returpaketet. Den förbetalda returfraktsedeln fästs på utsidan av ditt paket och lämnas sedan in hos närmaste ombud. OBS! Alla varor måste returneras oanvända, i nyskick samt i orginalemballage och med alla etiketter kvar för att vara en giltig retur. En ogiltig retur debiteras med 150 kr för uppkomna merkostnader och återsänds till dig.
Vid reklamation till vårt lager ber vi er att alltid först kontakta kundservice för att få bästa service på ärendet.
Jag har gjort en retur, vad händer nu?
Vi kommer återkoppla till dig via e-post så snart din retur är hanterad på vårt lager. Om du har valt att betala med Klarna faktura kommer din faktura att justeras/makuleras beroende på om du skickat tillbaka delar eller hela din order. Kom ihåg att hålla koll på förfallodatumet på din faktura, om det närmar sig kan du behöva förlänga det. Det kan du göra genom att kontakta Klarna på 08-120 120 10 samt på www.klarna.se Om du har valt att betala med kort/direktbetalning kommer pengarna sättas in på det kort/konto som du använde vid köpet.
Öppet köp jul och nyår?
Nu har vi förlängt öppet köp och bytesrätt fram till den 10 januari 

Reklamation

Hur gör jag en reklamation?
I ditt paket finns en returadresslapp samt en retursedel som ska användas vid retur och reklamation. När en reklamation inträffar eller något händer med ditt plagg ber vi dig att du kontaktar kundservice via telefon så hjälper de dig att bedöma om det är ett produktionsfel.

På retursedeln anges returorsak och vilka varor som ska sändas tillbaka, retursedeln ska bifogas i returpaketet. Den förbetalda returadresslappen fästs på utsidan av din retur. Lämna sedan in ditt paket hos närmaste Schenkerombud. Vid reklamation ber vi er att kontakta Kundservice för att få bästa service på ärendet. Det är alltid fri returfrakt vid reklamation. Återbetalning sker när Man of a Kind tagit emot returen och konstaterat att du haft rätt att reklamera eller ångra ditt köp. Du får sedan ett e-postmeddelande från oss när vi behandlat din retur och när återbetalning skett.
 

Frontmen

Frontmen
RNB RETAIL AND BRANDS har den 1 november förvärvat Frontmen.com i en inkråmsaffär från Fashionisland Sverige AB. Frontmen.com har därmed per 1 november blivit Man of a kind. Det innebär att domännamn och hemsida omdirigeras hit till Man of a kind. Fashionisland Sverige AB, org. nr 556746-2295, har den 1 november 2017 överlåtit verksamheten Frontmen.com till Department & Stores Europe AB, or. nr 556541-8778 (”DSE”). Det innebär att DSE från den 1 november 2017 är personuppgiftsansvarig för behandlingen av personuppgifterna som du lämnat med anledning av ditt medlemskap och prenumeration på Frontmen.com. DSE kommer fortsatt att behandla dina personupppgifter i enlighet med de senast uppdaterade medlemsvillkoren. Mer information om hur vi behandlar dina personuppgifter hittar du här https://www.manofakind.se/medlemsvillkor. All behandling av dina personuppgifter sker i enlighet med personuppgiftslagen (PUL). De personuppgifter som omfattas av överlåtelsen rör namn, kontaktuppgifter som är beroende av tidigare avtalsingåenden. Om du vill ha mer information om vilka personuppgifter som behandlas av DSE står det dig fritt att ansöka om det. Informationen skickas utan kostnad en gång varje år inom en månad från DSE:s mottagande av en skriftlig och undertecknad ansökan. Om du som medlem eller kund upptäcker att felaktiga uppgifter eller annars för kundförhållandet irrelevanta eller lagstridiga uppgifter behandlas kommer informationen rättas efter begäran av dig. En muntlig eller skriftlig sådan begäran ska tillställas DSE. Du kan när som helst begära att informationen om dig tas bort ur DSE:s register genom att kontakta kundservicees.